ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ

Οι θεματικοί άξονες του Συνεδρίου προσεγγίζουν μια σειρά θεματικών πεδίων που άπτονται της κινηματογραφικής γραφής και έρευνας σε αντιστοιχία με το  προπτυχιακό  πρόγραμμα σπουδών «Σπουδές Κινηματογραφικής Γραφής, Πρακτικής και Έρευνας (ΣΚΙ)» του Ε.Α.Π., αλλά και τις ευρύτερες επιστημονικές, καλλιτεχνικές και κοινωνικές προεκτάσεις του κινηματογράφου.

Οι ανακοινώσεις που θα επιλεγούν θα δημοσιευθούν σε ηλεκτρονική έκδοση Πρακτικών του Συνεδρίου με ISBN και DOI.

Σενάριο

Το σενάριο αποτελεί ένα χάρτη προθέσεων που συντάσσεται στην αφετηρία της διαδικασίας υλοποίησης μιας οπτικοακουστικής αφήγησης – χάρτη απαραίτητο στη μακρά, δαιδαλώδη και επίπονη αυτή πορεία. Χάρτη κρίσιμο, αφού, αρκετά συχνά, τα περισσότερα από τα προβλήματα που εντοπίζονται στο τελικό προϊόν αποδίδονται στο σενάριο. Η συγκεκριμένη θεματική αφορά τόσο στις εναλλακτικές προσεγγίσεις της δραματουργικής κατασκευής –επάρκεια της πλοκής, πολυπλοκότητα των χαρακτήρων, λειτουργικότητα των διαλόγων, θεματολογικό υπόβαθρο –, όσο και στα επιμέρους στάδια ανάπτυξης της σεναριακής αφήγησης: από την αρχική σύλληψη (concept), στη Σύνοψη, το Treatment και τα διαδοχικά drafts ενός σεναρίου. Η συζήτηση πάνω στους σεναριακούς αφηγηματικούς τρόπους δεν μπορεί παρά να παραμείνει ανοιχτή, όπως επιβάλλει η ποικιλομορφία του διαρκώς μεταβαλλόμενου οπτικοακουστικού τοπίου.

Σκηνοθεσία

Η έρευνα πάνω στους τρόπους σύνθεσης του κινηματογραφικού κειμένου είναι μια διαρκής διαδικασία στη σχετικά σύντομη ιστορία του μέσου, που ανοίγει συνεχώς νέους δρόμους έκφρασης μέσα από καινοτόμες, συχνά ρηξικέλευθες, προσεγγίσεις και πρακτικές. Η ετερογένεια της κινηματογραφικής γραφής, που αξιοποιεί και αφομοιώνει στοιχεία από άλλες τέχνες (λογοτεχνία, θέατρο, εικαστικά, μουσική), προσφέρει μια γόνιμη βάση για πειραματισμό, ανάγοντας τη σκηνοθεσία σε κατεξοχήν δημιουργικό πεδίο της έβδομης τέχνης. Η συγκεκριμένη θεματική εστιάζει στον καθοριστικό ρόλο που έχει παίξει η σκηνοθετική ματιά πρωτοπόρων δημιουργών στη διαμόρφωση της κινηματογραφικής -και κατ’ επέκταση της οπτικοακουστικής- γλώσσας μέχρι σήμερα, αλλά και στις σύγχρονες προκλήσεις σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο καλλιτεχνικό και κοινωνικό τοπίο.

Θεωρία του κινηματογράφου

Η θεματική αναφέρεται σε μια επιθυμητή αισθητική διερεύνηση των θεωρητικών αρχών της τέχνης του κινηματογράφου, όπως διαμορφώθηκαν σταδιακά από τον 20ό αιώνα μέχρι και σήμερα. Η φιλοσοφία του κινηματογράφου ( Film Philosophy) στην Αναλυτική, όπως και στην Ηπειρωτική της παράδοση, η Ψυχαναλυτική Θεωρία (δίνεται έμφαση στη λεγόμενη Θεωρία Ονείρου, όπως καθορίστηκε από στοχαστές όπως ο Jean Epstein, ο Roland Barthes , ο Christian Metz και ο Thierry Kuntzel, μεταξύ άλλων), κοινωνιολογικές προσεγγίσεις, αλλά και σημειολογικές αναγνώσεις της τέχνης της κινηματογραφικής αφήγησης, συνιστούν ορισμένες από τις επιμέρους περιοχές έρευνας στις οποίες μπορεί να εστιάσει μια ανακοίνωση.

Ιστορία του κινηματογράφου

Η θεματική εστιάζει στην ευρύτερη Ιστορία του Κινηματογράφου, διερευνώντας επί μέρους αισθητικές, πολιτιστικές, οικονομικές και καλλιτεχνικές διαστάσεις της εξέλιξης της τέχνης του Κινηματογράφου. Ο Κινηματογράφος εξάλλου μας ωθεί να αναπτύξουμε μια δυναμικότερη σχέση με τον ιστορικό χρόνο. Η εστίαση δεν περιορίζεται γεωγραφικά και πολιτιστικά στο αφηγηματικό αμερικάνικο και αγγλοσαξονικό μοντέλο, αλλά δίνει έμφαση σε παραδόσεις διαφόρων τόπων και πλαισίων (ενδεικτικά: Ευρώπη, Ασία, Ρώσοι δημιουργοί). Ρεύματα, όπως π.χ. το βραζιλιάνικο Cinema Nuovo, η Νouvelle Vague, Ο νέος Γερμανικός Κινηματογράφος ή ο Ιταλικός Νεορεαλισμός προσφέρονται ιδιαίτερα για επί μέρους εξέταση. Επιπλέον, η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ιστορία του animation προσλαμβάνεται ως αναπόσπαστο μέρος της Ιστορίας του Κινηματογράφου.

Animation

Το animation, ως εργαλείο δημιουργίας και καινοτομίας, αναπτύσσεται δυναμικά παράλληλα με την ψηφιακή τεχνολογία, έχοντας πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτή, από τα μέσα του εικοστού αιώνα μέχρι σήμερα, που βρίσκεται σε εξέλιξη η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση. Παράλληλα έχει αναπτυχθεί μία ευρεία συζήτηση στον προσδιορισμό των εκφραστικών δυνατοτήτων και των πεδίων εφαρμογής του animation στην νέα ψηφιακή πραγματικότητα που διαμορφώνεται δυναμικά. Σε αυτό το πλαίσιο το ενδιαφέρον του επιστημονικού συνεδρίου εντοπίζεται σε άρθρα που αφορούν στα εξής πεδία:
- Θεωρητική ανάπτυξη συγκεκριμένων θεμάτων αισθητικής και ιστορίας του animation
- Μελέτες περίπτωσης εφαρμογών του animation σε διάφορα θεματικά πεδία
- Διερεύνηση τρόπων αξιοποίησης του animation για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων προκλήσεων και αναγκών
- Διερεύνηση νέων εκφραστικών δυνατοτήτων του animation, στο πλαίσιο της επαυξημένης , εικονικής και μικτής πραγματικότητας καθώς και σε περιβάλλον δημιουργίας ΑΙ.
- Διερευνηση τςη θέσης του animation σε περιβάλλον Gaming
- Προσδιορισμός νέων γραμμικών και μη γραμμικών αφηγήσεων του animation

Κινηματογράφος και Λογοτεχνία

Ο θεματικός άξονας Κινηματογράφος και Λογοτεχνία εστιάζει σε λογοτεχνικά έργα που μεταφέρθηκαν στη μεγάλη οθόνη ή ενέπνευσαν μια κινηματογραφική ταινία, αλλά και αντιστρόφως: σε βιβλία που ενέπνευσε μια κινηματογραφική δημιουργία. Μια μεγάλη αμφίδρομη πορεία, με κομβικό άξονα τη λογοτεχνική γραφή και την κινηματογραφική ταινία.
<BR>
Πώς δομείται η σχέση των δύο τεχνών; Ποιες οι ομοιότητες και ποιες οι δομικές διαφορές τους; Ποια μεθοδολογικά εργαλεία χρησιμοποιούν εκατέρωθεν οι δημιουργοί για να μεταγγίσουν στη μεγάλη οθόνη τη συνολική ατμόσφαιρα και την εσωτερικότητα ενός λογοτεχνικού χαρακτήρα; Και αντιστρόφως: πώς επιτυγχάνεται η λογοτεχνική ανάπτυξη κινηματογραφικών ηρώων στη λογοτεχνική αφηγηματική ροή; Ο εν λόγω θεματικός άξονας εστιάζει, τέλος, και σε λογοτέχνες που μεταπήδησαν στην κινηματογραφική γραφή στην καλλιτεχνική τους πορεία.

Κινηματογράφος και Εκπαίδευση

Η συγκεκριμένη θεματική περιλαμβάνει δύο διακριτά σκέλη: α) την αξιοποίηση του κινηματογράφου στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση, που αποσκοπεί στην καλλιέργεια οπτικοακουστικού εγγραμματισμού, και β) τη διδακτική του κινηματογράφου, εστιάζοντας κυρίως στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στην οποία θα εκκολαφθούν οι νέες γενιές κινηματογραφιστών. Και τα δύο αυτά πεδία έχουν συστηματικά μελετηθεί από δημιουργούς, ερευνητές και παιδαγωγούς, ενώ υπάρχει ήδη ένα ευρύ φάσμα καινοτόμων πρακτικών, από τις οποίες μπορούν να αντληθούν χρήσιμα συμπεράσματα και κατευθύνσεις. Η πρόκληση για τη χάραξη νέων στόχων και εκπαιδευτικών μεθόδων είναι ιδιαίτερα επιτακτική στις μέρες μας, με δεδομένη τη ραγδαία εξάπλωση των ψηφιακών μέσων, που αλλάζει δραστικά τους τρόπους δημιουργίας, διανομής και θέασης του οπτικοακουστικού προϊόντος.

Τεχνητή Νοημοσύνη στον Κινηματογράφο

Σε αυτή την ενότητα διερευνώνται η χρήση αλλά και οι δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στα διαφορετικά στάδια της σύνθεσης οπτικοακουστικής αφήγησης. Από την συγγραφή σεναρίων και τον σχεδιασμό storyboards μέχρι την παραγωγή οπτικών και ακουστικών εφέ, οι αλγορίθμοι μηχανικής μάθησης ανοίγουν νέους δρόμους στην παραγωγή και κατανάλωση περιεχομένου. Ιδιαίτερη περίπτωση συνιστά ο εικαστικός πειραματισμός στην εμψύχωση εικόνων δημιουργημένων με εφαρμογές ΤΝ, όπου τόσο η πρωτογενής «φωτογραφία» όσο και η μεταπαραγωγή (post-production) επιχειρείται να εκτελεστούν από μηχανισμούς ΤΝ.


Μουσική και Ήχος στον Κινηματογράφο

Εξετάζονται οι συνέργειες της μουσικής και της αφήγησης στην παραγωγή οπτικακουστικών μέσων, οι τρόποι δημιουργίας συναισθημάτων μέσω της μουσικής, του ήχου και της κινούμενης εικόνας, καθώς και η επίδραση της τεχνολογίας του ήχου στον κινηματογράφο

Διεύθυνση φωτογραφίας και κινηματογραφικός φωτισμός

Το γνωστικό αντικείµενο που συνοψίζει την ουσία της Διεύθυνσης Φωτογραφίας Κινηµατογράφου, εµπεριέχει θέµατα που συνδυάζουν και εµβαθύνουν στην τεχνική και την αισθητική του φωτισµού, της σύνθεσης του κάδρου, της κίνησης της µηχανής λήψης, όπως και σε κάθε υπόσταση της οπτικής αφήγησης που εφαρµόζεται σε κάθε πιθανή συνθήκη δραµατουργικής εκδοχής, στο ευρύτερο οπτικοακουστικό περιβάλλον.